sobota 28. srpna 2010

Chip carving


Chip carving - myslím, že doslovný překlad by byl : dřevoryt nebo odlamovana řezba, ale u nás se nejspíš říká reliéfní řezba.

Tato technika řezby mě velmi zaujala z důvodů toho, že není zdaleka tak těžká na výrobu jak ve finále vypadá a taky proto, že k ní není potřeba drahé vybavení. Prakticky stačí jeden řezbářsky nůž a jeden zasekavaci nůž. Brusné kameny popr. honovací kůže a brusná pasta. Rozhodl jsem se, že si zkusím vyrobit ze zbytku HSS pilového plátku vlastní nože. Inspiraci pro tvar nože jsem získal na internetu a snažil jsem se ho maximálně napodobit. V podstatě exisuje jedinny základní osvědčený tvar nože. (modifikací je spoustu tvaru) Flexou jsem si vyřezal hrubý tvar a ten potom podle vytištěného obrázku vybrousil do daného tvaru na kotoučové brusce. Pracoval jsem bez rukavic a proto jsme materiál nepřehrál (prsty občas ano) prakticky jsem každé 3-4 vteřiny chladil ve vodě. Po vybroušení hrubého tvaru ostří jsem si upnul ruční pasovou brusku do svěráku pásem nahoru a dobrousil plochy do roviny tak, abych mohl přejít na brusné kameny. (i zde jsem stále musel chladit a použil jsem staré brusné pasy) Pak následovalo broušení na brusných kamenech. Nejprve na nejhrubším kamení ze železářství hrubost cca 250 a potom japonské a čínské kameny 600,1000,5000,8000,12000 dokud jsem nedosáhl perfektního ostří. Pak jsem si vyrobil rukojetí z dubového dřeva. Jelikož jsem nikdy nepoužíval nože na "chip-carving" neměl jsem žádnou zkušenost s tvary rukojetí, teď po prvním vyzkoušení vím, že bych rukojeť režného nože tvaroval jinak a možná ho i předělám. Stále ještě nemám ostří dokončeno podle mých představ, musím ještě vyleštit plochy ostří pomoci brusné pasty a koženého kotouče do zrcadlového lesku pro minimální tření ve dřevě a taky vybrousit a vyleští hřbet nože do obloučku tak , aby při vedení nože do oblouku ve dřevě nezachytával hřbet nože o hranu a netvořil otlaky na výsledném výřezu, což se mi nyní projevuje. Rád bych se naučil používat tento druh řezbářství hlavně pro výrobu nápisu do dřeva a taky pro zdobení některých mých výrobků. 
Doplneni: pridal jsem fotky brusnych past a filcoveho kotouce, na kterem jsem nuz vylestil do zrcadloveho lesku tak, aby mel co nejmensi treni ve dreve. hrbet noze jsem zabrousil do obloucku a take vylestil.

Vice fotek: fotky vyroby









 






































Žádné komentáře: