sobota 28. ledna 2012

Dnešní dopoledne - broušení nástrojů!

Dnes byla venku opravdu velká zima ( - 8st.celsia) a tak jsem se rozhodl, že dnešní dopoledne nebudu na stavbě, ale místo toho si připravím a nabrousím moje dláta a hoblíky. Už je to snad půl roku, co jsem si udělal čas a pořádně nabrousil moje oblíbené dláta a hobliky tak, aby s nimi byla radost pracovat. Největší práci jsem měl s mojim oblíbeným japonským dlátem, protože neopatrným zacházením na stavbě jsem kus jeho ostří vyštípl a musel to napravit. Problém byl, že zadní "dutina" typická pro japonské dláta zasahovala až těsně k ostří dláta a tak jsem musel poprvé vyzkoušet metodu "vyklepávání".
Vyklepání je způsob, jakým se upravují japonské dláta a hoblíkove želízka v případě, že mezera mezi zadní dutinou a hranou ostří se zmenší natolik, že by hrozilo při používání vyštípnuti ostří. Nebo by se muselo zdlouhavě brousit ze zadní strany, aby se tato 1mm ploška opět vytvořila. Protože nemám k dispozici malou kovadlinu, našel jsem u táty v kovodilně našel vhodný kus těžkého železa - v mém případě cca 3kg kus šestihranu, který jsem použil jako podložku pod dláto. Princip vyklepání ostří je velmi jednoduchý. Velmi opatrným poklepáváním do poloviny délky šikmé části ostří je dosaženo toho, že ocel se nepatrně prohne směrem k zadní části a následným zbroušením zadní části na rovném kameni do roviny dojde k rychlejšímu vytvoření potřebné plošky ve středu ostří. Je důležité klepat na střed ostří a ne přiliž blízko hraně, protože spodní ocel je velmi tvrdá a křehká a mohlo by dojít ke zničení dláta nebo hoblíkového želízka. Ocel ze které je vyrobená horní část dláta je naopak velmi tvárná a překvapilo mě, že stopy po kladívku jsou tak hluboké.
Tímto způsobem lze velmi rychle a efektivně odstraňovat i velmi vyštípané dlátka.  VIDEO "vyklepavani"
dlátko před začátkem broušení s velkým vyštípnutím ostří

vystipnuti ze zadni strany zasahuje az po dutinu proto jsem musel vyklepavat

kuz zeleza poslouzil jako kovadlina

pozice dlata pri vyklepavani


dlato po vyklepani

po castecnem vybrouseni ostri

dokoncene dlato - dokonale ostre

zadni strana s dutinou 1mm od hrany ostri


Dalším dlátkem, které jsem dopoledne nabrousil bylo moje nové tesařské dláto od Narexu. Na pohled vypadala zadní část dláta rovná, ale při broušení se ukázalo, že není zcela rovná a vyrovnání mi zabralo cca 45 min. Nejprve jsem zkusil čínský brusný kámen zrnitosti 600, pak jsem přešel na brusný papír na skle zrnitosti 360, kterou jsem dláto vyrovnal a později postupoval klasický - šikmá část nejprve zrnitost 600, potom 1000, 5000, střídavě přední a zadní část, potom 8000, a nakonec můj přírodní čínský kámen zrnitosti 12000. A dláto je připraveno na výrobu verandy. 
zacatek brouseni na kamenu zrnitosti 600, v kbeliku je videt pripravena armada kamenu zhavych na brouseni

ostri jsem nejrychleji vyrovnal papirem za mokra na sklenene podlozce zrnitost 360

dlato pripraveno k pouziti - natreno kameliovym olejem

Když už jsem byl u toho broušení, tak jsem nabrousil taky můj jednorucni hoblík Record, římsovník, dvě velká dlátka z moji sady, nožík do rejsků Sujikebiki, a taky jsem si nabrousil další moje japonská želízka do hoblíků, které jsem koupil na e-bay přímo z japonská. Obě jsou přes 30-40 let staré a podle toho taky vypadaly. Stačilo použít opět metodu vyklepání ostří a po hodince byly obě připravené k použití.
zelizko a klopna pred zacatkem brouseni

sikme zelizko pred zacatkem brouseni obalene povrchovou rzi


zadni plocha uz ukazuje hranu ostri

rovne zelizko jsem musel taky vyklepat a pote vybrousit

sikme zelizko - hotovo
 A nakonec jedno porovnání velikosti mojich největších dlátek. Tady je dobře vidět masívnost tesařského dláta od narexu v porovnání s japonským dlátem šířky 38mm a běžným dlátem šířky 30mm.



Žádné komentáře: