pondělí 15. prosince 2014

Přístřešek pro auto


O minulém víkendu jsem pomáhal tátovi s montáží přístřešku na auto, který vyrobil. Ještě před výrobou přístřešku jsem pro něj nakreslil 3D vizualizaci, výrobní dokumentaci a spočítal kusovník a spotřebu všeho materiálu. Pán pro kterého přístřešek vyráběl si dodal materiál přímo z pily. Přístřešek je vyrobený z mokrého smrkového masivu. Stojky, pozednice, svazky a zavětrování je profilu 12x12cm a krovy jsou 16x7,5cm. Celkové romery jsou cca 6,5m x 3m. Táta nejprve všechno v dílně vyhobloval, nakrátil a vyrobil všechny spoje, včetně předvrtáni otvoru pro vruty. Takže samotná montáž už byla jako velké puzzle. Na internetu jsem taky našel nevýhodnější cenu OSB desek a pán si je vyzvedl a přivezl přímo na místo montáže. Na střechu je použita OSB 18mm4PD a na opláštění štítu a stěny je použita OSB 15mm4PD. OSB je šroubovaná na vruty 4,5x50mm a ostatní spoje jsou zajištěny konstrukčními vruty rozměrů 200x8mm, 160x8mm, 100x8mm. Celá stavba zůstane přes zimu pod plachtou a až se usadí a "vypráská" tak si ji majitel natře tungovým olejem, který jsem mu doporučil. Na střechu přijde asfaltový šindel včetně oplechování a svodu dešťové vody. V příštím roce budeme ještě řešit přístřešek ze zadní strany a taky výpletové výplně mezi stojky otevřeného boku přístřešku. Montáž zabrala celkem cca 10hod ve 2 - 3 lidech. (střechu jsem montoval jenom já, táta mi dole připravoval desky podle hlášených rozměrů a já je dopasoval a šrouboval - ve dvou by to šlo rycheji). Všechno klaplo přesně podle plánu a pán je velmi spokojený a to je hlavní. 
kotevni patky stojek uz byli na miste, takze pristresek byl navrzen podle nich.


hotova konstrukce








4 komentáře:

  1. Pěkné, jen mám pocit, není to až příliš předimenzované? Vzhledem k plnému opláštění dvou stěn, by přece OSB desky měly převzít hodně velkou část (ne li všechnu) tuhosti konstrukce...
    Plánuji velice podobnou stavbu, tak mně to obzvláště zajímá... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravim Petre,
      no pravda je, ze kdyz jsme pristresek dokoncili, tak jsme se kolektivne shodli, ze jsme presne trefili pomer materialu k velikosti pristresku. Ty fotky trosku zkresluji, ale v realu to vypada fakt vyvazene. Ony ty zavetrovaky jsou celkem kratke protoze si to tak pral majitel. Je pravda, ze mam radsi, kdyz je konstrukce mirne predimenzovana, nez aby to bylo jako tycky a stojky 10x10cm uz by byly opravdu malo. Je to mokre drevo, takze to jeste bude hodne pracovat. A kdyz v zime napadne vic snehu, tak ta vaha na strechu taky nebude zanedbatelna.

      Vymazat
  2. Ahoj, vizuelně pěkné, ale použít na zavětrování vruty místo spoje čep/dlab, to není tesařina, ale strojařina. Sice je to pracnější, ale umožní to dřevu pracovat a za pár let bude ten rozdíl zřejmý.

    Míra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Miro,
      diky za pochvalu. Ono je to trosku slozitejsi. Ja jsem samozrejmne pri navrhu pocital s pouzitim spoju cep a dlab u vsech zavetrovani, ale jelikoz jsem pergolu nevyrabel, ale jenom montoval, tak otec si to zjednodusil prave kvuli pracnosti a misto cepu a dlabu pouzil spoj na srouby. Priznam se ze toto reseni taky moc "neuznavam" a jsem pro klasiku. Pokud bych vyrabel pristresek ja, pouzil bych cep a dlab se zajistovacim dekorativnim drevenym kolikem z duboveho dreva, ktery by kazdy cep v dlabu zajistoval. Ale jak jsi psal bylo by to mnohem narocnejsi na vyrobu jak casove tak konstrukcne. Na druhou stranu vim jakou silu ma mokre drevo, behem vysychani na slunci a ze dokaze pohnout i se zacepovanym spojem. Protoze seschnuti u velmi mokreho dreva je opravdu velike - cca 10% v tangencialnim smeru. Dnesni moderni konstrukcni srouby jsou navrzeny pro maximalni odolnost proti vytazeni ze spoje a pri pouziti dvou kusu sroubu s velkou hlavou na kazde strane zavetrovani je nezadouci krouceni vyrazne omezene. Pokud by byl jenom jeden sroub na stred tak by to krouceni bylo jiste mnohem horsi. Zdravi Petr

      Vymazat