sobota 22. ledna 2011

Stencil - vyrezavane stinove obrazy


Tyto dva obrázky jsem vyřezal pomoci moji "scrollsaw"elektrické lupínkove pilky z překližky tloušťky 3mm. Stencil je technika, která se používá hlavně k výrobě obrazů pomocí vyřezávaných papírových šablon, přes které se obrazy sprejují například na zeď, nebo na textil atd... Můžou být jednovrstvé, nebo taky vícevrstvé s různými odstíny. V mém případě se jedná o jednovrstvý obrázek, kde podklad tvoří 12mm překližka namořená na tmavý odstín a na ní je potom přilepená vyřezaná šablona portrétu. Pro přípravu šablony, je vhodné zvolit si obrázek, který má výrazný jas a stín, a ten se potom upravuje do podoby vyřezatelné šablony v některém z programu na úpravu fotek - napr. Adobe Photoshop. Návodu na výrobu libovolně šablony je na youtube spoustu. Místo namořeného podkladu se taky používá nalepená černá látka, ale moření se mi líbí víc. I když obrázky jsou podle mě velmi efektní a realisticky vystihují danou osobu, tak jejich vyrobení není vůbec tak složité, jak se zda. Příprava obrázku trvá déle než samotné vyřezání. Věřím, že takový obrázek najde uplatnění jako napr. vzpomínkový obrázek na blízkého, nebo jako dárek pro přítele, stejně jako jsem ho vyrobil já pro mého kamaráda z Polska - Dominika. A ten druhý jsem já! Pro šetření barvou v tiskárně a lepší viditelnost okrajů, doporučují před tiskem obrázek zesvětlit do odstínů světle šedé.
Tyto konkrétní obrázky jsem po nalepení a naformátovani olepil masivním bukovým nákližkem, který jsem potom taky namořil a celý obrázek přestříkal polyuretan. lakem. Pokud by měl někdo zájem o výrobu takového obrázku podle vlasni fotografie, stačí naspat e-mail a můžeme se nějak domluvit.


original
stencil art
sablony lepim obycejnym lepidlem na papir z papirnictvi - je super, po vyrezani tvaru staci navlhcit a papir se lehce odloupne.
   
"odirkovany" obrazek pripraveny k vyrezani.

postup prace

nejprve se rezou detaily, potom vetsi plochy- vse sede vyrezu

obrazek po vyrezani

pro lepeni jsem lepidlo (ponal) naredil, abych mel vice casu - doporucuji

zalisovani
po zalisovani
lepeni naklizku - rohy do pokosu.

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Ahoj Petře. Tak tohle mě fakt dostalo. Obdivuji lidi, kteří zvládnou řemeslo dokonale technicky a pak tomu ještě jakoby mimochodem dodají nějaký umělecký detail. Ale tohle už je hlavně o tom umění :-) Fakt pěkný nápad. Myslím, že takovéto věci by šly s úspěchem nabídnout na www.fler.cz . Zajímala by mě jedna věc (obecně u všech témat): jak dlouho ti to trvalo? Všichni hobíci jako já by určitě ocenili mít nějakou představu, než se do toho sami pustí. Bóřa

Petr řekl(a)...

Ahoj Bóřo,
díky za pěkný komentář. S tím prodejem mě to samozřejmě už taky napadlo. Musím tomu dát nějakou kulturu a pár ukázek a uvidíme co z toho bude. Díky za tip o udávání času práce, i když to není vždycky možné, tak se pokusím aspoň rámcové do příspěvku uvádět časy výroby. Konkrétně u takového obrázku je to cca 30-40min. práce na PC, potom cca 30min. řezání pak něco na přípravu podkladní desky+moření, přilepení, obroušení, olepení nákližky, lakování. Jsou to všechno relativně rychle oprarace, ale mezitím dělám něco jiného, protože musím čekat, než zaschne lepidlo, lak atd...řekl bych čistého času cca 3 hod. na obrázek formát A4.
Ještě jednou díky z komentář. Petr