pátek 1. října 2010

Naga-Dai-Kanna - HOBLIK MACEK


Tento hoblík, který jsem právě dneska dokončil jsem vyrobil že dřeva dubu. Protože "thajvansky" hoblík, který jsem koupil na e-bay nepoužívám a koupil jsem ho hlavně kvůli želízku, tak jsem se rozhodl, že si zkusím vyrobit dai pro macka a použiju toto kvalitní želízko. Vyrobil jsem si ho hlavně z důvodu toho, že budu vyrábět pro švagra velkou pergolu cca35m2 a budu muset hoblovat velké množství trámů mokrého smrku. Materiál je objednaný a tak jsem rád, že hoblík je připravený. Velký macek bývá dlouhý kolem 60cm já jsem si tento rozměr zmodifikoval, protože tak dlouhý hoblík myslím nepotrebuju takže můj "Naga-dai" hoblík má délku 43cm a šířku 83mm šířka želízka je potom 55mm, výška hoblíku je 37mm. Protože jsem měl doma jenom dubové desky tl.32mm tak jsem slepil dvě desky do sebe PUR lepidlem (japonci by asi šíleli), myslím, že slepením dai ze dvou kusů nad sebou nemůže být na škodu a naopak by se tím mohlo tělo hoblíku více stabilizovat, míň se kroutit. - aspoň doufám. Želízko jsem umístnil poměrně dozadu, ale doufám že to bude v pohodě a tato poloha mi vyhovuje (po prvních pokusech myslím, že to bude OK) pokud bych nebyl spokojený, tak si vždycky můžu vyrobit nové dai. Úhel želízka jsem zvolil 40°. Plaz hoblíku jsem orientoval tak, aby vlákna dřeva dai byli při používání po směru pohybu (aby hoblík hezky klouzal). Pro ulehčení práce jsem nejprve vyfrézoval ústí do plazu pomoci stopkové frézy průměru9,5mm a zbytek vybral dlátky. Zajišťovací kolik jsem osadil až po usazení želízka do těla hoblíků, abych měl kontrolu kde přesně ho umístnit. Po osazení želízka jsem celý hoblík ručně obrousil na rovné podložce (stůl hoblovky) papírem 120. Pak jsem strhl hrany hoblíkem Mentrori kanna. Potom jsem si označil na plazu místa pro vybraní cidlinou a tím dokončil hoblík. Povrchová úprava je balzámem na dřevo. Myslím, že výroba tohoto hoblíku není nijak těžká a nejdůležitější je kvalitní želízko. Tak doufám,že mi bude dlouho sloužit.
Vsechny fotky:PHOTOS

























































































































1 komentář:

Marek mauví Mauer řekl(a)...

ahoj, šlo by se nějak zkontaktovat a více probrat geometrii tohoto hoblíku? želízko "klopku" a podobně ? mockrát děkuji a kontakt prosím na marekmauerprosec@gamil.com