úterý 20. dubna 2010

Japanese Sawhorse

Tyto "kozy" jsem vyrobil podle navodu na strankach Daiku Dojo od Jay van Arsdale. Material pouzity na vyrobu je zbytek sparovky sibirskeho modrinu, ktera me zustala z vyroby schodiste. Vsechny spoje jsou rozebiratelne a zajistene pomoci klinku. Klinky jsem vyrobil ze dreva dubu a nechal je pres noc ztmavit pomoci cpavkove vody. Povrchova uprava klinku je macenim do oleje Sct.Croix. Kozy jsem vyrabel kombinaci rucniho a strojniho obrabeni. Vsechny dlaby jsou predvrtane na dlabacce, a pote cucne zacisteny dlatky. Cepy jsem narizl pomoci pokosove pily a pote zacistil dlatky a hobliky. Pro znaceni spoju jsem pouzival rejsek Sujikebiki a nuz Kogatana. Kozy jsou velmi stabilni, tezke a lehce rozebiratelne. Celkova vyska je 720mm a sirka 800mm. Povrchova uprava je jedna vrstva oleje Sct. Croix. Jeste planuju vyrobit kryci horni desku tloustky 2cm ktera bude opatrena nalepenym filcem pro dokoncovaci prace a bude pripevnena ke koze pomoci rybinovych zamku. A take 100x250x2000mm fosnu s rybinovou zarazkou jako pracovni stul. More photo: http://picasaweb.google.cz/Ronn.k009/JAPANESESAWHORSE#




































































10 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Krásná čistá práce jako vždy. Těším se až se dáš do ponku!

Petr řekl(a)...

Diky, jsem rad, ze se ti moje prace libi. Hoblice bude muset pockat, protoze mam spoustu dalsi prace a v lete zacinam stavet pasivni drevostavbu. S kozama jsem naprosto spokojeny, je to nadhera, kdyz mam koncene stabilni misto na pracovani a "sedaci" sverak me skvele vyhovuje:) Klidne se muzes prihlasit jako pravidelny ctenar, at vim s kym mluvim. Ahoj

Tomas řekl(a)...

Bud zdrav! Je to parada, krasny cit pro remeslo mas, obdivuji. Nemuzu se vynadivat, to pohladi dusi, a to naradi... Povez mi prosim neco vice o tech klinkach, velmi me to zaujalo. Pochopil jsem to spravne, ze to ma byt jakoby Ebenove drevo? Rad bych to taky zkusil, ale jsem nevedouci :-). Jaka cpavkova voda? Olej? Kde se to da sehnat? Recept? Moc diky. Tomas

Petr řekl(a)...

Ahoj Tome, pokud jde o ruční nářadí, tak jsem ho začal aktivně při každém výrobků používat prakticky až po návratu z UK loni v létě. Speciálně japonské nářadí se pro mě stalo velkou vášní, rád ho používám a skoro každý měsíc si něco dokoupím. Kdo jednou zkusil ruční hoblování s "kvalitním" hoblíkem, tak ví, že je to super terapie.

Pokud jde o ty klínky, tak techniku "čpavkování" mě naučil kolega Martin na stránkách "www.cestadreva.cz" jestli jsi je ještě neobjevil, tak mas co na čtení, je tam v diskuzi spoustu zajímavých informci.http://www.cestadreva.cz/diskuze/viewtopic.php?f=9&t=58&šiď=e9c82b60f4dá449e57d93bcac63fbdb3 V podstatě je čpavkování velice jednoduché, stačí koupit v drogerii, nebo v barvách lakách půl litrů čpavkové vody = cca 30kc. a sehnat si starý hrnec. Chce to taky velký igelitový pytel. Pytel tak velký, aby se ti tam vešel celý předmět co chceš čpavkovat, pokud možno tak, aby se nedotýkal pytle. Potom dáš do pytle ten hrnec a výrobek. Doporucuju používat gumové rukavice a brýle!!! Já vždycky nechám malý otvor, kterým prostrčím láhev a naliju čpavkovou vodu do toho hrnce. Rychlé zadělám pytel-je to peklelny smrad!! Potom sleduju průběh čpavkování přes ten pytel. Obvykle nechám čpavek pusobyt cca 6 hod.Potom vodu zase naliju zpátky do flašky a pouziju příště. Po nacpavkovani vypadá dub jako by měl 100 let.Ano připomíná eben. - nádhera. Potom stačí napustit olejem já používám: http://stavebniny.baushop.cz/speciální-nátěry-a-nástřiky/den-braven-sct-croix-napouštěcí-olej-2-5l-bál

Na stránkách cestydreva seženeš i další oleje a nářadí za super ceny v sekci obchod

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den,
tak jsem si myslel, že budu první, kdo je v tomto státě vyrobí, a zdá se, že nebudu první ani na Moravě. Nu což. Jen jsem se chtěl zeptat, jak vyhovuje výška koz. Přijde mi, že třeba při mé postavě (193 cm) by mě z nich mohla bolet záda... Jinak - perfektní práce.
Honza Svoboda

Petr řekl(a)...

Ahoj Honzo,diky za pochvalu. Ja merim 176cm a taky jsem mel obavu z vysku. Pro praci s rucnim naradim a praci v sede je tato vyska idealni, ale na hoblovani si planuju jeste slepit tradicni pracovni plochu z BK sparovky tloustky min. 70-80mm, sirky cca 40mm a delky cca 2200mm, kterou bych si polozil na ty kozy a tim se zvedne pracovni vyska a bude to idealni pro hoblovani. Pokud jde o stanoveni vysky u japonske kozy, tak jsem se docetl, ze idealni vyska se urcuje takto: Stoupnes si vzprima s rukama volne u tela a zmeris vysku od zeme po treti kloub na malicku (tam kde se napojuje na dlan) a to by mela byt tvoje vyska. Myslim, ze jsem ji nepatrne udelal vyssi ale zhruba to odpovida. Rikal jsem si, ze z duvodu nedostatku mista si vyrobim jeste takove "nadstavce pro zvyseni vysky do tradicni polohy a budu je pouzivat jako pracovni stul, ale zatim sem se k tomu nedostal a ani mi to nechybi.

Anonymní řekl(a)...

Zdravím,
podobný návod na určení výšky jsem našel i v našich poměrech - tuším v příručce o řezbářství. Zvažuji, že bych trošku "nadzvedl" i hoblovku a formátovku...
Honza

Petr řekl(a)...

Honzo pri tve vysce je to urcite moznost pro pohodlnejsi praci bez zbytecneho ohybani, ale na druhou stranu je treba zvazit, ze veskery material musis zvedat do vyssi vysky a nekdy to muze byt neprijemne.(pri nadmernych a tezkych kusech masivu nebo velkoplosnem formatu). Chce to najit optimalni polohu.

Anonymní řekl(a)...

Pěkne kozy.Taky jsem se ted dal do jedněch.Jedny jsem si již vyrobil,ale udělal jsem jednu chybu vyrobil jsem si je z měkkeho dřeva.A po čase pod zateži se spoje vymačkaji a dnes se chudinky tak vyklaji,že se bojim na ně něco položit.Už lepim sparovky z Jasanu a hledam inspiraci,A tohle poslouži.A co tak prohledavam dal tyto stranky tak jste asi šikovny truhlik.Já jsem take truhlik.Mohl byh se zeptat odkud jste?Přeci jen jsme od fochu :)) a ted jdu zkoumat dalši vaše prace ale zda se mě ,že v roce 2012 jste web nějak zanedbaval,nebo jen tak malo prace?

Petr řekl(a)...

Ahoj, zdravim kolegu od fochu a diky za pochvalu. Me slouzi tyto kozy velmi dobre a pokud se trosku povoli spoj, tak staci kladivkem doklepnout klinek a jsou zase pevne jako nove. Jasan je urcite dobry material na vyrobu a vydrzi ti hodne dlouho. Ja bydlim v Kyjove na jizni morave okr. Hodonin. Posledni dva roky jsem do blogu nic nepsal, protoze stavim svepomoci drevostavbu, coz jsi asi pri procitani mych prispevku na blogu zjistil. Ale co nevidet se pustim do vyroby schodiste a kuchyne a to zase budu publikovat tady na truhlarskem blogu.
http://drevostavbasvepomoci-petr.blogspot.cz/